Prima exoplanetă din afara galaxiei noastre, descoperită de NASA

Astronomii cred că au descoperit prima exoplanetă din afara galaxiei noastre Calea Lactee, o planetă situată în galaxia Messier 51 care se află la 28 de milioane de ani lumină de noi. Până acum au fost descoperite aproape 5.000 de exoplanete, dar toate se află în galaxia noastră.

Candidata la statutul de exoplanetă se numește M51-ULS-1 și a fost detectată prin metoda tranzitului cu ajutorul Chandra X-Ray Telescope al NASA, potrivit Hotnews.

Foto: Archangel80889, Dreamstime.com

”Metoda dezvoltată de noi și folosită acum este singura implementabilă pentru a descoperi sisteme planetare în alte galaxii”, spune Rosanne Di Stefano de la Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics din Cambridge, SUA.

Sistemul binar în cauză conține o gaură neagră sau o stea neutronică ce se află lângă o stea cu o masă de 20 de ori mai mare decât a Soarelui. Estimările cercetătorilor sunt că planeta ar fi cam de dimensiunea lui Saturn.

Metoda tranzitului a fost folosită pentru a descoperi cele mai multe exoplanete, dar pentru cele din afara galaxiei nu funcționează prea bine din cauza distanței foarte mari care face ca extrem de puțină lumină să ajungă la telescop și prea multe obiecte sunt ”aglomerate” într-un spațiu mic, făcând greoaie detectarea.

Tranzitul se referă la perioada când o exoplanetă trece prin fața stelei sale atunci când este observată cu telescopul de pe Terra. În cazul nostru tranzitul a durat trei ore. Se estimează că un tranzit similar se va petrece abia peste 70 de ani pentru planeta în cauză.

Tranzitul blochează o parte din lumina stelei și acea scădere în luminozitate poate fi detectată de telescoape.

Lucrarea se numește A possible planet candidate in an external galaxy detected through X-ray transit