Caută
Close this search box.

Preț plafonat la alimentele de bază, scumpiri la celelalte produse. Bogdan Chiriţoiu: Câștigurile retailerilor se conservă

Comercianții au scumpit mai multe produse după ce Guvernul le-a impus un adaos comercial de cel mult 20% la alimentele de bază. E concluzia unei analize a Consiliului Concurenței, pe baza datelor obținute de la retaileri.

Reprezentații magazinelor spun că au fost nevoiți de crească unele prețuri pentru a recupera din pierderi, în condițiile în care Executivul a prelungit de două ori măsura de limitare a câștigurilor.

Guvernul a impus comercianților și procesatorilor un adaos comercial de cel mult 20%, la unele alimente de bază, în august anul trecut. Inițial, măsură a fost introdusă pentru un trimestru, dar a fost prelungită de două ori.

Acum, pe lista sunt 17 alimente pentru care câștigurile sunt limitate, până la sfârșitul lunii martie.

Între timp, au apărut scumpiri la celelalte sortimente ale căror adaosuri comerciale nu au fost plafonate, potrivit unei analize a Consiliului Concurenței.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu: Am văzut într-adevăr faptul că în perioada în care prețurile scad la produsele de bază, se văd creșteri la alte produse. Deci undeva câștigurile retailerilor se conservă

Creșteri de prețuri inclusiv la unele mărfuri nealimentare apar și în datele Instititului National de Statistică.

În ultima perioadă cel mai mult s-au scumpit detergenții, cu o creștere anuală a prețurilor de peste 23%. Am plătit mai mult cu peste 14% și pentru bere, pește proaspăt, articole de igiena și produse cosmetice, arată cele mai recente statistici oficiale.

Contactați de Știrile TVR, reprezentații marilor rețele comerciale au refuzat să comenteze subiectul, dar au precizat că nu au primit astfel de evaluări de la autorități. Cei ai comercianților mici și mijlocii susțin însă că unele magazine au crescut prețurile pentru a recupera din pierderi.

Feliciu Paraschiv, vicepreşedinte, Asociaţia Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România: Dacă tu ai cumva niște venituri diminuate din cauza plafonării trebuie cumva să crești veniturile din altă parte. Și observăm, nu la toți retaierii, că au apărut deja în piață creșteri de prețuri în zona de produse de uz casnic, de larg consum. Mă refer aici la produsele chimice, la cosmetice, la detergenți.

Economiștii spun că sunt alte soluții pentru a obține prețuri mai mici decât plafonarea adaosurilor comerciale.

Adrian Codîrlașu, vicepreşedinte CFA România: Asemenea politici protecţioniste sunt plătite de consumatori prin preţuri mai mari. Doar o creştere a ofertei, a competiţiei duce la scăderea preţurilor.

Cei mai afectați rămân clienții.

Guvernanții nu au decis încă dacă vor prelungi limitarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază și după 1 aprilie sau vor lua alte măsuri.

The post Preț plafonat la alimentele de bază, scumpiri la celelalte produse. Bogdan Chiriţoiu: Câștigurile retailerilor se conservă appeared first on tvrinfo.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri