Caută
Close this search box.

Costurile cu şoferii profesionişti cresc, dar vor fi depăşite de costurile cu combustibilul

transporturi

Pentru transportatori, anul viitor va fi unul fără precedent, care va livra provocări extraordinare şi va solicita la maximum piaţa transporturilor rutiere.

Upply a realizat de curând o retrospectivă a pieței europene de transport rutier din 2022, an pe care îl consideră fără precedent, inclusiv din cauză că nu s-a putut anticipa măsura în care a crescut costul cu energia – principala dificultate cu care s-a confruntat transportul rutier european de mărfuri, scrie Petronela Bădescu de la Revista Tranzit.

Inițial, inflația a dus la creșterea prețurilor la motorină. Apoi, invazia Ucrainei și restricțiile privind aprovizionarea cu petrol și gaze a țărilor europene au sporit și mai mult presiunea pe prețuri.

Potrivit celui mai recent sondaj CNR (Comitetul Național Rutier), privind costurile transportului rutier de mărfuri, în 2022, în franţa, creșterea acestora, în cazul vehiculelor grele de marfă, a fost în medie de 18,5%, pentru cele pe motorină, și de 43,3%, pentru cele pe gaz natural (CNG sau LNG). Ca medie anuală, motorina s-a scumpit cu 45,7% în 2022 față de 2021 (+52,8% fără TVA), în timp ce gazul a înregistrat o creștere de 127,5% la sfârșitul lui septembrie. Și toate celelalte țări europene sunt afectate de creșterea costurilor cu energia.

În Franța, potrivit tot datelor CNR, costul cu șoferii este în continuare cel mai mare dintre toate costurile unei firme de transport care face curse pe distanțe lungi cu vehicule diesel. Însă ierarhia s-ar putea inversa în 2023, combustibilul ar putea ajunge să coste mai mult decât conducătorii auto, ceea ce în cazul LNG se întâmplă deja.

Asta nu înseamnă că nu cresc în continuare și costurile salariale, deoarece inflația a dus la scăderea puterii de cumpărare a populației din toate țările europene, la revendicări salariale și chiar la greve locale sau naționale.

Șoferii de camioane se află într-o poziție puternică pentru a negocia, din cauza deficitului tot mai mare de forță de muncă, care afectează și alte funcții cheie din companiile de transport, deci companiile se concurează pentru a atrage și păstra angajații.

În Franța, în medie anuală, costurile cu șoferii (salarii + alte cheltuieli, excluzând indemnizațiile de călătorie) au crescut în 2022 cu 7,7% pentru transportul pe distanțe lungi și cu 7,5% pentru transportul regional, iar în 2023 se preconizează că vor mai crește cu 12,7%, respectiv 12,6%.

În Germania, salariul minim a crescut de la 9,82 la 10,45 de euro/oră la 1 iulie și 12 euro la 1 octombrie, deci cu 22%.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele stiri